Francia író, filozófus
Eredeti neve François-Marie Arouet.
1694. november 21-én született Párizsban.
Jómódú, művelt polgárcsaládból származott. Apja, az ambiciózus polgár, a jezsuiták elitképző kollégiumába küldte fiát tanulni. A jezsuitáktól tanulta Voltaire a színházi és színpadi technikák alapelemeit, az akarat mindenhatóságának elvét, a világ dolgaiba való aktív beleszólás igényét, ők keltették fel érdeklődését a történelem iránt. Ők ültették el benne a kompromisszumra való hajlamot , s az irtózást attól, hogy mártír legyen. A jezsuita rend későbbi ellenfele tehát sokat tanult tanáraitól, akiket műveltségük és felkészültségük miatt személy szerint mindvégig tisztelt.
Szabados és csípős szelleme miatt hamarosan népszerű lett az előkelő libertinus körökben; alkalmi versei miatt száműzték, majd 1717-ben közel egy évre a Bastille-ba zárták. Itt kezdte írni Oidipusz című tragédiáját, amelynek bemutatása egy csapással híressé tette. Az írás mellett, mint egész életében, üzletekkel is foglalkozott s mindig sikeresen. Ekkor vette fel a Voltaire nevet, amely feltehetően családi nevének anagrammája. Egyetlen gondja volt ekkor: a hírnév, a társadalmi rang, a fényűző élet.
A fordulat 1728-ban történt: egy összetűzésük alkalmával Rohan herceg megbotoztatta, mégis őt csukták a Bastille-ba, majd arra kényszerítették, hogy elhagyja Párizst. Angliába ment, s az ott töltött termékeny három év alatt kezdett kialakulni az, amit voltaire-i szellemnek nevezünk: egyfajta életművészet, amelynek alapja az aktivitás, másrészt rendíthetetlen hit a haladásban, az értelem erejében, és tevékeny harc a zsarnokság, a fanatizmus, a dogmatikus gondolkodás ellen. Voltaire csak a jót és szépet látta Angliában: egy fejlettebb társadalmi rendet, amely nem ismeri a türelmetlenséget, s éppen ezzel biztosítja nemcsak a tudományok és művészetek fejlődését, hanem a nép boldogulását is. Erről szól, okulásul honfitársai számára, a Filozófiai levelek (1734) című művében, amelyet megégettek, s pár éves békés párizsi tartózkodás után, nagy színpadi sikerei után, Voltaire-nek ismét menekülnie kellett.
Cireyben, Kelet-Franciaországban, szép és okos barátnője, Châtelet márkiné kastélyában talált menedéket, s tizenöt évet töltött itt (1734-49), az „isteni Emilie” mellett. Newton fizikájának tanulmányozása mellett meg akarta újítani a francia tragédiát (a színház volt életének egyik legnagyobb szenvedélye), s ugyanakkor fáradhatatlanul gyűjtötte az anyagot nagy történeti művei, a XIV. Lajos százada 1751 és a Tanulmány az erkölcsökről 1756 számára. Közben gyakran látogatott Párizsba, ahol már egy iskolatársa, d'Argenson gróf volt a miniszter, s a fontenoyi győzelmet dicsőítő éneke (1745) meg ügyes közvetítései a porosz udvarral megnyitották előtte az áhított tisztségek útját: a Francia Akadémia tagjává választották 1746, a király pedig történészévé és kamarásává nevezte ki.
Voltaire mégsem érezte magát biztonságban, s Emilie halála (1749) után elfogadta Frigyes porosz király meghívását, akivel már 1736 óta levelezett. Három évet (1750-53) töltött „Észak Salamonjának” udvarában, s miután összekülönböztek, nem Párizsba ment, hanem évekig vidéken, majd svájci városokban élt. Erre az időre esik első nagy csatája Rousseau-val, mégpedig a gondviselés dolgában, amelynek létét Voltaire a lisszaboni földrengés borzalmai miatt kétségbe vonta (1756), s ez az ellentét idővel egyre engesztelhetetlenebb lett.
1758-ban birtokot vásárolt Ferney-ben, Genf közelében, de francia földön. Itt töltötte, pompás kastélyában, élete utolsó két évtizedét. Valóságos udvartartása volt, ünnepségeket, színelőadásokat rendezett, s mint a szellem fejedelme fogadta az ide sereglő nagyurak, írók, művészek hódolatát. Harcosabb és termékenyebb volt, mint korábbi éveiben, de a szépirodalom, bár továbbra is írt tragédiákat és költői műveket, háttérbe szorult a „filozófus” tevékenysége mellett. Nemcsak az Enciklopédiát támogatta cikkeivel, pénzével, befolyásával, valósággal elárasztotta Európát hosszabb-rövidebb filozófiai írásaival, pamfletjeivel, amelyeket jó részt álnéven adott ki.
Mindenekelőtt, mint régebben is, a kereszténységet támadta; már nemcsak a papokat, magát a vallást s a Bibliát is, amelyben az erkölcstelenség tárházát és a butítás eszközét látta. A társadalmi rendet nem akarta megváltoztatni, csak a visszaélések ellen küzdött, s erre az időre esik szívós harca az igazságtalanul elítélt Calas (1762), Sirven (1764) és La Barre lovag (1766) rehabilitálásáért. Természetes vallást akart, dogmák és szertartások nélkül, és „felvilágosult despotát” az állam élén, aki biztosítja a nép jólétét és a szabadságjogokat. Maga mutatott jó példát kis birodalmában: tanítót fogadott, könnyített jobbágyai sorsán, selyemszövésre, órásmesterségre tanította őket.
E lázas tevékenysége valóságos apoteózisban fejeződött be: 1778-ban XVI. Lajos megengedte neki, hogy visszatérjen Párizsba. Királyi módon ünnepelték, fogadta az Újvilág küldöttének, Benjamin Franklinnak hódoló látogatását is. Voltaire az önfeledt ünnepségek során halt meg május 10-én. A párizsi érsek megtagadta temetését, mert nem gyónt meg. A selleires-i plébános temette el titokban, katolikus szertartás szerint. 1791-ben, a Nemzetgyűlés rendelete értelmében, nagy ünnepségek közepette, a Pantheonba szállították tetemét. 1814 májusában fanatikus fiatalok egy csoportja a Pantheonból elrabolta a csontjait. Ma sem tudják, hol ásták el.
Voltaire valamivel több mint hat évtized alatt alkotta meg - Jókaiénál is terjedelmesebb - írásos életművét: epigrammát és eposzt, vígjátékot és tragédiát, esszét és kritikát, elbeszélést, regényt, krónikát, életrajzot, történelmi tablót, politika- és kultúrtörténetet, kommentárt, filozófiai és természettudományos értekezést, újságcikket, pamfletet, naplót, és levelet egyaránt írt. Paradox módon, nem a halhatatlanságnak szánt alkotásai bizonyultak a legmaradandóbbaknak, hanem alkalmi rögtönzései, helyhez és időhöz kötött, kisebb-nagyobb írásai, mindenekelőtt azok a filozofikus mesék, amelyek, mint a Zadig 1747, a Candide 1759, A vadember 1767, vagy A negyventalléros ember 1768, játékos változatosságával, csípős és keserű humorával korának minden fonákságát és bűnét kicsúfolták, s oly eleven, színes nyelven, hogy a mai olvasónak, szerte a világon, ezek jelentik nem is elsősorban, de szinte kizárólagosan az írót.
Emellett óriási jelentőségű nem írásos életműve is, az a szerep, amelyet főképp 1750-től kezdődően töltött be; nincs még író, aki kora annyi hatalmasságával került volna kapcsolatba. Voltaire élete is műalkotás, és a 19. század vége óta mintha életvitelét könyveinél is fontosabbnak tartanák: „Élete volt a legnagyobb alkotása, és ez akkor is megmaradna, ha írásai elkallódnának” - mondotta róla a századforduló egyik legtekintélyesebb francia kritikusa.
A voltaire-i életmű meghatározó alkotása a Candide vagy az optimizmus. A klasszicizmus Arisztotelészig visszanyúló értékítélete az eposzt tartotta a legmagasabb rangú műfajnak. Ahhoz, hogy a Voltaire által is frivolnak tartott regény szalonképessé váljék, vissza kellett vezetni eredetét a hellenisztikus korig (Héliodorosz: Boldogtalan szerelmesek), meg kellett adni a valóság illúzióját, s ezáltal a műfajt a történetíráshoz kellett közelíteni. Ezt szolgálja a Candide második kiadásának alcíme: „Fordítás Ralph doktor úr eredeti német könyvéből, mindazokkal a kiegészítésekkel, amelyeket a doktor úr zsebében találtak, amikor meghalt. Mindenben az Úr 1759. Esztendejében”. (Hasonló megoldást választ Defoe is a Robinson esetében.) A regény elfogadtatásának feltétele volt a bölcseleti jelleg is.
A Candide műfaját tekintve leginkább a próbatételes kalandregény sajátosságait idézi: a történet kezdő és végpontja adott, közte egymással felcserélhető, illetve lazán összefüggő kalandok sorozata áll. A regény elején a főhőst kimozdítják nyugalmi helyzetéből, a végén megjavul vagy felkötik. A cselekmény ideje alatt a szereplők életkora nem változik.
Az ifjú Candide Thunder-ten-Tronckh báró vesztfáliai kastélyában él. A ház cselédei gyanítják, hogy a báró úr húgának a fia. Amikor Pangloss mester tanítását - nincs okozat ok nélkül - szeretné bebizonyítani a báró tizenhét éves lányának, Kunigundának, elkergetik a kastélyból. A regény zárópontja a Rodostó melletti farm, ahol összegyűlnek az életben maradt szereplő. A köztes kalandokat két részre oszthatjuk. Az Eldorádó-fejezetig a főhőst a körülmények irányítják, ez után pedig Candide szándéka szerint alakulnak az események. A kastélyból kiebrudalt címszereplő előbb a bolgár-avar háborúba keveredik. A kiképzést, melynek később jó hasznát veszi, még végigszenvedi, a háborúnak álcázott tömegmészárlásból már elmenekül. A következő állomás Hollandia, ahol megismerkedik az anabaptista Jacques-kal, s újra találkozik Pangloss mesterrel. Jacques-ot kísérve jutnak el Portugáliába. Itt szemtanúi és szenvedő alanyai a földrengésnek. Lisszabonban Panglosst felkötik, Candide-ot egy öregasszony menti meg. Találkozik Kunigundával, aki a jezsuita főinkvizítor és a zsidó bankár kitartottja. Mivel Candide leszúrja a bankárt, menekülniük kell. Előbb Avacenába, majd Cádizba érnek. Itt feljutnak a Dél-Amerikába induló hajóra. Buenos Airesben Candide anyagi okokból kénytelen megválni Kunigundától és az öregasszonytól. Cacambóval, szolgájával Paraguayba mennek, ahol feltűnik Kunigunda halottnak hitt öccse is, aki éppen katonai parancsnok. A jámbor Candide a vita hevében leszúrja leendő sógorát, s így a Fülesek törzséhez menekülnek. Itt a kivégzéstől csupán Cacambo ékesszólása menti meg őket. Útjuk Eldorádóba vezet. A régi inka birodalom kincseit őrző eszményi országban egy hónapot töltenek, majd kincsekkel gazdagon megrakodva Szurinamba, a holland gyarmatra érnek. Candide új útitársat vesz maga mellé, Martint, az öreg tudóst. Vele, s egyre fogyó kincseivel indul Bordeaux-ba, a francia kikötőbe. A Párizsban töltött idő után Dieppe-ből Portsmouthba utaznak, majd két nap múlva tovább Velencébe, hogy hősünk végre viszontláthassa Kunigundát. Az út az olasz városból Konstantinápolyba vezet, innen Rodostóba, ahol az imádott hölgyet Rákóczi fejedelemtől kiváltják. A szerencsés fordulatok után együtt a kompánia: Candide, Pangloss, akiről kiderül, hogy mégsem halt meg, Cacambo, Martin, az öregasszony. A tenger partján bérelnek egy tanyát, s itt élnek ezentúl mindahányan.
Voltaire az ősi regényformát sokfelé ágaztatja el. A Candide utaztató regény is, a 18. század nagy élményét, a nyitottá váló világot tárja elénk. Sokszínű voltában, a különböző társadalmi berendezkedések és vallási ellentétek ellenére is egységes világ ez, melynek nemzetek fölöttiségét a keresztény vallás, a mindenhol jelenlévő jezsuiták, a pénz uralma, melyet zsidó bankárok jelképeznek, és a kibogozhatatlan hatalmi és politikai összefonódások biztosítják. Az ember ebben a világban bárkivel és bárhol szót érthet, sőt bárhol élhet is. Az egyetemességet, a nemzetek fölöttiséget a szereplők hovatartozása is jelzi: Candide német, Martin holland, Pocurante olasz.
A pikareszk vagy kalandregény-forma, az utaztató művek sajátosságai információ-gazdag szöveggel társulnak. Szó esik a regényben a kor háborúiról, a vallási türelmetlenségről, a gyarmatosításról, a civilizálatlan törzsekről, a kulturális és tudományos élet eseményeiről.
A próbatételes művek dramaturgiáját Voltaire csupán Kunigunda esetében nem követi. Mikor megismerjük, tizenhét éves ifjú hölgy, a regény végén pedig Candide megdöbben szerelme látványától. Érte járta végig a fél világot, viselte el a szenvedéseket, ám a végső egymásra találás kínos pillanatokat okoz hősünknek. Kunigunda metamorfózisával Voltaire az eszmény és a valóság filozófiai problémáját vetíti elénk: mi lesz az eszményből, melyért küzdünk, mely irányítja életünket, mire hozzájutunk, mire birtokunkba kerül.
Kunigunda a kulcsa a regény egyik legvitatottabb részének, az Eldorádó-jelenetnek. Az Aranyország vajon az eszményi társadalmi berendezkedés-e, vagy Platón Államának megvalósulása, azaz Voltaire számára negatív utópia? Vélhetőn egyik sem. A voltaire-i állameszményből jelen van a felvilágosult uralkodó, a józan belátáson alapuló vallás és egyistenhit, a nélkülözés hiánya, a tudományok és a művészet támogatása. Candide mégis elvágyik innen. A legtökéletesebb államforma sem adja meg az ember számára a kiteljesedést és a megnyugvást, ha hiányzik a személyes boldogság: „... de mi haszna, ha nincs itt Kunigunda?” Másrészt Eldorádó a maga tökéletességével világ- és emberidegen hely. Ezt jelzik a tízezer méter magas hegyek, amelyek körülveszik. Nincs meg benne az élet eleven lüktetése és sokszínűsége. Itt az emberek csak olyanok lehetnek, „mint a többiek”. Az egyéniség és különbözőség liberális elvét valló Voltaire elviszi innen hőseit. ,
Voltaire eleget tesz a 18. századi regénnyel szemben támasztott bölcseleti követelményeknek is. Ezért újabb műfaji meghatározással tézisregénynek is nevezhetjük a Candide-ot. A filozófiai kiindulópont Pangloss mester szájából hangzik el: „az adott világ a lehetséges világok legjobbika.” A tétel és egyéb filozófiai megállapítások Leibniz Theodicea és a Monadológia címú múveiból valók. Leibnizről mértékadó filozófiatörténeti munkák (Bertrand Russel), tudománytörténeti elemzések (Simonyi Károly) egyöntetűen állapítják meg, hogy egyike az emberi gondolkodás legfénylőbb szellemeinek. Voltaire viszonylag könnyű módszert választott, amikor a német bölcselő műveiből, a szövegösszefüggésből kiragadott néhány passzust. Leibniz híres-hírhedt törvénye, a „lex optimi” már a Candide címében visszaköszön. Az isteni kegyelem, a gondviselés és célszerűség középkori bölcselőkig visszavezethető elve a XVIII. században válik kétségessé, s a probléma újragondolását a lisszaboni tragikus földrengés is sürgetővé tette.
Egyszerű megoldás lenne, ha a regényt a filozófiai tétel cáfolatának tekintenénk. Árnyaltabb képet kapunk, ha a történet szintje helyett a szereplőknek az optimizmus törvényéhez való viszonyát vizsgáljuk. Pangloss mester látszólag mindvégig ragaszkodik elveihez. A regény végén azonban kétségeiről is hallunk: „... iszonyúan szenvedett, de mivel egyszer azt állította, hogy minden jól van ezen a földön, ezentúl sem állíthatott mást, bár réges-rég nem hitt már benne.” Az ellenkezőjéről akarja meggyőzni Candide-ot Martin, a szerencsétlen sorsú holland tudós. A manicheusok 18. századra újraéledő eszméit vallja, szerinte a világot „Isten átengedte egy gonosztevőnek”. A két szélsőséges véglet között hányódik a címszereplő. Már a negyedik fejezetben megkérdezi: „Ó, merre vagy legeslegjobb világ?”. Pangloss tanításával szemben sokasodnak a kételyek: „Ha ilyen a legeslegjobb világ, milyenek a többiek?” De vajon igaza van-e Martinnak, aki szerint a világot azért teremtették, „hogy legyen min mérgelődnünk”? A történet szintjén jogosan kiált föl Candide: „Micsoda világ a miénk?” Ám a főhős, amikor az okok és okozatok láncolata számára kedvezően alakul, Pangloss véleményén van. Amikor nem, Martinnak ad igazat. Voltaire az élet és a filozófia problémájában az eleven és lüktető élet elsődlegességét hirdeti. Minden merev filozófia, hogy megragadhassa az életet, leegyszerűsíti azt. Nincs igaza egyértelműen Pangloss mesternek, de Martin kiábrándultságának sem. Martin nem számol ugyanis az ember megmagyarázhatatlan tulajdonságával, melyet az öregasszony fejt ki Candide-nak: „... de hát szeretem az életet. Ez a furcsa gyengeség talán leggyászosabb hajlandóságunk: mert hát van-e butább dolog, egyre hordoznunk azt a terhet, amelyet bármikor eldobhatnánk?”
A regény utolsó fejezetében az öreg török tanácsát mind Martin, mind pedig - kissé kényszeredetten - Pangloss elfogadja: „a munka pedig arra jó, hogy messze tartson tőlünk három nagy bajt: az unalmat, a bűnt, a szükséget.” Az elbeszélő a tevékeny élet fontosságát hangsúlyozza. A szorgalom, a kitartás polgári erényeivel ugyan a világ kaotikus voltán nem tudunk úrrá lenni, de egy kisebb részét a magunk törvényei szerint is irányíthatjuk. Ha az első fejezet a paradicsomból való kiűzetés ironikus felidézése volt, a záró fejezet a paradicsomkertbe való visszajutás szatirikus képe. Földünk nem az édenkert, de nem is a pokol. Ha nem megmagyarázni, hanem élni akarjuk életünket, ha az okoskodás helyett a munkát választjuk, még talán boldogok is lehetünk. Ezzel az egyszerű és alapvető tanítással fejeződik be Voltaire Candide című regénye.