Első előszó az Andromaque-hoz (1668)
Première préface (1668)
Arisztotelész pedig, távol attól, hogy tökéletes hősöket kívánjon tőlünk, éppen
ellenkezőleg, azt akarja, hogy a tragikus alakok, vagyis akiknek balsorsa a tragédia
katasztrófáját okozza, ne legyenek se egészen jók, se egészen rosszak. (...) Tehát legyen
bennük közepes jóság, vagyis gyöngeségekre képes erény, s olyan hiba folytán bukjanak
balsorsukba, amely miatt sajnáljuk, anélkül, hogy megutálnánk őket.
(Ford.: Rónay György)
Et Aristote, bien éloigné de nous demander des héros parfaits, veut au contraire que les
personnnages tragiques, c' est-à-dire ceux dont le malheur fait la catastrophe de la
tragédie, ne soient ni tout à fait bons ni tout à fait méchants. (...) Il faut donc qu' ils aient
une bonté médiocre, c' est-à-dire une vertu capable de faiblesse, et qu' ils tombent dans
le malheur par quelque faute qui les fasse plaindre sans les faire détester.
Előszó a Bérénice-hez (1670)
Préface (1670)
(...) a legfőbb lelemény a semmiből valamit csinálni, s (...) az események nagy száma
mindig azoknak a költőknek volt menedéke, akik tehetségükben nem éreznek elég
bőséget, sem elég erőt arra, hogy öt felvonáson keresztül lekössék a nézők figyelmét
olyan egyszerű cselekménnyel, melyet csupán a szenvedélyek hevessége, az érzelmek
szépsége és a kifejezés előkelősége erősít...
(Ford.: Vas István)
(...) toute l' invention consiste à faire quelque chose de rien, et tout ce grand
nombre d' incidents a toujours été le refuge des poètes qui ne sentaient dans leur génie
ni assez d' abondance ni assez de force pour attacher durant cinq actes leurs spectateurs
par une action simple, soutenue de la violence des passions, de la beauté des sentiments
et de l' élégance de l' expression.